Gøteborg for den klima- og miljøbevisste

En nydelig januardag hev jeg meg på en spontantur til Gøteborg. Bussen ble et naturlig valg og kan være langt mer klimavennlig enn å ta flyet samme strekning. Gøteborg som er Sveriges nest største by, er kun en 3.5 timers busstur unna Oslo.

I nabolaget Haga, i Gøteborg

I følge den svenske klimakalkulatoren Klimatsmart semester, utgjorde en busstur til Gøteborg 22 kilo Co2-ekvivalenter. Med fly hadde CO2-ekvivalentene ligget på 92 kilo. Det er ingen tvil om at klimaavtrykket reduseres kraftig ved å ta i bruk buss eller tog!

I Gøteborg hadde jeg gleden av å prøve diverse vegetariske matretter, blant annet på Ramen Ya. En casual restaurant med god kundeservice. Her har de flere varianter av vegansk ramen. Min versjon ble vegetarisk ettersom jeg ville ha et egg.

Vegetarisk ramen på Ramen Ya, i Gøteborg

Deretter bar det seg ut på byen til Hagabions Café, for å ta seg noen glass, men der hadde de også en utmerket vegetarisk meny.

Bar på Hagabions cafe i Gøteborg

Dagen etter dro jeg til Haga nabolaget, kanskje det koseligste strøket i Gøteborg med nisje butikker og små kafeer. Mine tidligere minner av Gøteborg bærer preg av en bussterminal og Nordstan kjøpesenter, men byen har selvfølgelig så mye mer å tilby enn det. Planen var å stikke innom noen second-hand butikker i Haga, men det rakk jeg ikke. Jeg hadde en returbuss til Oslo kl. 13 og en mor som skulle feire 60-års dagen sin den kvelden.

Frokosten min ble en vegansk Helglyx tallerken på Deli en Haga, med delikatesser fra ferskdisken deres. Jeg fikk smake på mange ulike typer mat som minnet meg litt om arabisk meze. God mat, anbefales! Jeg ble tipset om dette stedet av Instagram følgerne våre etter spørsmål om gode vegetariske steder i Gøteborg.

Vegansk lyx tallerken på Deli en Haga i Gøteborg

Å spise en semle er litt obligatorisk når man besøker Sverige. Jeg dro til nabokafeen Cafe Kringlan, som lå i samme gate som Deli en Haga. Utrolig koselig kafe med tremøbler og fersk gjærbakst på utstilling. Det føltes som å dra på hytta ved sjøen!

En svipptur til Fram økologisk butikk rakk jeg også. Denne ligger også i Haga og minner meg om Life-butikkene her i Norge, men Fram har et større og modigere utvalg av løsvektvarer: frukt og grønt, og tørrvarer.

Fram økologiske butikk med løsvektvarer i Gøteborg

Et konsept jeg fant mens jeg ruslet i Gøteborgs gater, var butikken Snabb. En butikk der du kan selge eller bytte inn sportsutstyr. Med tanke på at nordmenn bruker 15 milliarder i året på sportsutstyr, burde brukthandel få en mye større plass hos oss.

Butikken Snabb i Gøteborg der du kan leie/kjøpe sportsutstyr
Butikken Snabb i Gøteborg der du kan kjøpe/bytte inn sportsutstyr

Siden vegetarisk mat kan være dyrt i Norge, er det lurt å hamstre i Sverige. Du kan få tak i vegetarisk/vegansk frysemat på mange svenske matbutikker, men jeg valgte å dra til Hemköp på Nordstan av logistiske grunner.

Her fant jeg et godt utvalg av veganske "kjøttboller", grønnsakskaker og pålegg. Vegansk chorizo og salami er jeg ekstra glad i.

Med et svært smil om munnen tok jeg bussen tilbake til Oslo. Du må ikke reise langt for å oppleve nye ting! :)