Be:Eco stenger nettbutikken på Black Friday - galskap eller klokskap?

På søndag ble det annonsert at Be:Eco nettbutikk stenger på Black Friday. Responsen har vært enorm! Det raste inn med positive, støttende tilbakemeldinger fra våre følgere på Instagram og Facebook. Vi er så takknemlige for støtten. En tåre eller to ble felt for å si det mildt.

Men hvorfor gjør vi det? Kommer vi ikke til å tape på dette? 

Be:Eco stenger nettbutikken på Black Friday - galskap eller klokskap?
Be:Eco stenger nettbutikken på Black Friday - galskap eller klokskap?

De fleste nettbutikker hadde ikke turt å stenge på en dag som Black Friday hvor omsetningen er forventet å bli enorm. Nettopp fordi man taper både omsetning og fortjeneste. Be:Eco er en liten bedrift, og en god omsetning er selvfølgelig livsviktig for oss.
På selveste Black Friday kommer vi til å tape penger, men det finnes faktisk en ny dag. 
Fra et bedriftsperspektiv kan det virke som galskap å stenge sin nettbutikk på en dag som Black Friday. Men er det det?

Som et selskap er Be:Eco selvfølgelig nødt til å tenke fortjeneste, ettersom det er et mål å kunne leve av dette allemann. Det er naturlig for en business å ha et ønske om å maksimere både omsetning og fortjeneste, men ikke for enhver pris synes vi.

Før beslutningen om å stenge på Black Friday, måtte vi selvfølgelig se på potensielle faremomenter, f.eks om vi tåler tapet ettersom vi har løpende utgifter som ikke nødvendigvis tar høyde for om vi holder stengt.

Det vi var mer bekymret for var det tekniske, at vi forstyrrer crawlingen av nettsiden vår og taper synlighet i søkemotorene. Synlighet vi har jobbet hardt og lenge for. Men etter en prat med folk som har god kjennskap til søkemotoroptimalisering, kom vi frem til at 12 timer (til og med 24 timer) med nedetid faktisk går greit.

På lageret til Be:Eco nettbutikk i Oslo
På lageret til Be:Eco nettbutikk i Oslo

Det er likevel skummelt å stenge. Til syvende og sist synes vi at det er verdt det.

Vi gjør dette for å gi et tydelig signal om at vi er så drittlei av hva Black Friday står for, kjøpepresset som følger med, noe som igjen fører til økt forbruk av ting vi egentlig ikke trenger. Vårt storkonsum av unødvendigheter er jo det som tapper jorda vår for verdifulle ressurser.

Black Friday har ikke alltid eksistert og er en forholdsvis fersk trend i Norge. Vi tror at verden kan klare seg fint uten.
Vi taper kanskje på omsetning, men vi føler at vi vinner på integritet.
Sett fra et business perspektiv, vil det selvfølgelig være galskap å holde stengt. Men fra et idealistisk perspektiv, mener vi at det er klokt. Vi støtter ikke denne formen for konsumerisme sett utifra et bærekraftsperspektiv.

Støtten fra våre følgere har gjort at vi føler oss enda tryggere på vår beslutning.

Noen av tilbakemeldingene vi har fått: 

Tilbakemeldinger fra følgere på sosiale medier  om at Be:Eco stenger nettbutikken på Black Friday
Tilbakemeldinger fra følgere på sosiale medier
om at Be:Eco stenger nettbutikken på Black Friday


Misforstå oss rett, vi dømmer ingen for å handle på Black Friday. Men la kjøpet vært gjennomtenkt. Hva du bruker pengene på og hvor du handler er en stemme for hva du ønsker mer av <3

Kommentarer