Be:Eco fylte 1 år den 2. april ! Et tilbakeblikk til lanseringsuken i 2017

Tenk at Be:Eco fylte 1 år den 2. april 2018! Dette feiret vi med våre følgere og kunder ved å gi 10% avslag på alle fullprisvarer.

Det føles som lansering av netthandleriet var i går. Da satt tre godslitne og nervøse gründere i sofaen og fulgte med på trafikken i Google Analytics :-) Vi begynte med markedsføring av Be:Eco allerede i januar 2017, men hadde folk fått med seg det? Tenk om ingen handler noe? Hva om vi blir utsolgt i dag? Hvordan skal vi pakke varer?

Det var hundre spørsmål og bekymringer som rant gjennom hodet og kroppen. Men... vi kan trygt si i dag at både lansering av netthandleriet og 1. driftsår har gått svært bra og over all forventning! :-)

Nedenfor kan du lese om vårt tilbakeblikk til uken før lansering av Be:Eco :-)

Be:Eco fylte 1 år den 2. april 2018
Be:Eco fylte 1 år den 2. april 2018

Den siste uka frem mot lanseringen i 2017 var umenneskelig intens. Vi spiste knapt. Vi sov knapt.

Til tross for dette var vi likevel gira, i stort sett godt humør med noe banning og sverting når vi møtte på utfordringer. Å jobbe systematisk før lansering var viktig på den korte tiden vi hadde. Men med et godt samarbeid og riktig fordeling av oppgaver klarte vi dette fint.

Det stemmer veldig godt at når man jobber med noe man elsker, føles det ikke som jobb.

Matlagning hadde vi ikke tid til. Her var det snakk om å få i seg rask, men SUNN nok mat. Derfor bestilte vi en del på døra: blant annet kortreist og økologisk fra morgenlevering.no.

Gründermat før lansering av nettbutikk
Gründermat før lansering av nettbutikk

Den siste uka jobbet vi nesten hele døgnet med å få plass:
  • Fotografering av nærmere 50 produkter
  • Redigering av bilder
  • Skrive produktsider, legge inn søkemotoroptimaliseringsinfo (SEO), bilder, innkjøpspriser og utsalgspriser
  • Skrive formaliteter for nettbutikken (Om oss, Ofte stilte spørsmål, angrerett osv)
  • Sette opp nyhetsbrev
  • Sette opp og teste ut det tekniske i 24nettbutikk (fraktalternativer, betalingsalternativer, kjøpeknapp)
  • Sette opp Google Analytics konto
  • Ordne nettbutikkens layout og visuelle uttrykk
  • Ha orden på varelageret
  • Fortsette å kjempe oss frem på sosiale medier!
Grønt entreprenørskap: Maria redigerer bilder, og det er ikke bare lett
Maria redigerer bilder, og det er ikke bare lett


Entreprenørskap: God hjelp til fotografering av produkter hadde vi også! (i en hjemmesnekret fotoboks)
God hjelp til fotografering av produkter hadde vi også! (i en hjemmesnekret fotoboks)

Til å være en helt ny nettbutikk hadde vi ganske mange produkter til å begynne med :-)

Vi hadde bivokspapir med stilige motiver fra Bee Green Wraps som det store trekkplasteret, nettingposer fra Planet Peachy, rengjøringsprodukter og DIY-produkter fra franske Ecodis, rengjøringsmidler fra Greenscents, menskopper fra Me Luna, ublekede matlagningsprodukter fra If You Care og kjøkkenkluter fra More Joy.

Det vi fokuserte på var å ta inn flest mulig produkter som ikke fantes på det norske markedet enda. Og der traff vi særdeles godt ;-)

Varelager i leiligheten ved lanseringstidspunkt

Varelageret hadde vi i leiligheten til Amanda. Vi fylte en langvegg med bruktskap fra finn.no, og alle produkter lå trygt bak dørene. En ny vareopptelling måtte tas rett før åpning av Be:Eco for å sjekke at alt stemte.

På selve lanseringsdagen var det ikke noe annet å gjøre enn å vente. Vi så tallene stige i sanntid i Google Analytics. Det gikk ca. 15 minutter før den første bestillingen tikket inn, og da kom det et par hyl og jubel. Flere ordre tikket inn i løpet av dagen og kvelden, og da var det gjort. Lansering av Be:Eco var en suksess! :-)

Miljøvennlig nettbutikk: Lanseringsbildet vårt på sosiale medier 2. april 2017
Lanseringsbildet vårt på sosiale medier 2. april 2017

Å se tilbake på alt dette er ganske sprøtt.

Vi vet at det ble gjort ekstremt mye for å sette opp og få i gang Be:Eco, men vi har likevel delvis glemt følelsen av at arbeidet frem til lansering var så intenst og krevende. Kanskje skyldes det at vi ikke har hatt tid til å kjenne på det i ettertid.

Fordi Be:Eco som netthandleri har virkelig gått på skinner. Netthandleriet har ekspandert sortimentet sitt voldsomt det siste året. Vi vokser hver uke og blir lagt merke til av flere. Dette er drømmen vår, og vi håper at 2. driftsår går minst like bra :-)


Kommentarer