Tilbakeblikk: Be:Eco's første pop-up shop
Onsdag 7. mars braket det løs i lokalet til gjenbrukskafeen Igjen i Oslo! Denne kvelden kommer vi til å huske godt. Det var en bra kveld på alle måter; fra et stort oppmøte og trøkk fra åpningstiden til at vi lærte mye om det å holde en pop-up :-)
Vi var så heldige å bli spurt om å holde en pop-up hos kafeen Igjen. For en av de største utfordringene ved netthandel for kunden er å ikke kunne kjenne og ta på et produkt - før et kjøp. En del nettbutikker løser dette ved å ha en pop-up.
En pop-up shop er rett og slett en midlertidig salgsplass som leies ut til en online aktør, om det er i en kafé, fysisk butikk eller på et senter.
En del praktiske ting måtte være på plass: hva skulle vi ha med oss av varer (vi kunne ikke ta med hele netthandleriet!), hvor mye skulle vi ta med av hvert produkt og betalingsløsning (iZettle gikk knirkefritt). Vi bestilte bannere mange uker i forveien og gjorde alle nødvendige forberedelser i varelageret og i iZettle.
Vi stilte opp skjerpede med litt nervøsitet i bagasjen. Som online gründere er vi ikke vant til den daglige kundekontakten som fysiske butikkeiere har. Dette var helt nytt for oss, og selv om alle tre har butikkerfaring fra før av, kan det ikke sammenlignes med det å være en selger i en bedrift man har bygget opp fra scratch.
Pop-up konseptet vårt var enkelt. Vi tok med et lite utvalg varer, satte det frem og handlet du for over 500 kroner, fikk du med deg et gratis handlenett laget av økologisk og fair trade bomull.
Du kunne kjenne på teksturen til et bivokspapir, et vaskbart dagbind, menskopp eller kjenne vekten av en Klean Kanteen flaske i hånden. Mange gode spørsmål ble stilt, og det var gøy å kunne hjelpe til i jungelen av informasjon.
For oss var det ekstra stas med mange nye ansikter, i tillegg til at noen av stamkundene våre i Oslo tok turen til Solli :-)
Å vite hvem som handler hos oss er en del av gleden av det å drive Be:Eco. På lik linje som kunden vil vite hvem som driver et netthandleri som Be:Eco, er det viktig for oss å kunne sette et ansikt til hvert kjøp.
Hvem er kundene våre? Hva er de interesserte i? Hva bekymrer dem? Hva er deres daglige utfordringer når det kommer til plastreduksjon?
Vi er alle i samme båt og ønsker en verden med mindre unødvendig søppel og plastavfall. En verden som er bedre for mennesker, dyr og havmiljøet.
Oppmøtet var et tydelig tegn på at forbrukere vil gjøre en endring, og Be:Eco er her for dem.
På Be:Eco's pop-up shop var det også mulighet for å legge igjen emballasje til produkter man hadde kjøpt. Som en bedrift tar vi ansvar for søpla som genereres av virksomheten vår. Det skulle bare mangle lissom ;-)
Her er bilder av noen av kundene som handlet hos oss :-)
Mange har spurt oss om når vi kommer til å holde neste pop-up shop. Vi har ingenting i boks enda, men det blir flere lignende eventer i år ;-) Stay tuned!
Allemann ombord. Forberedelser til pop-up shop i Oslo. Foto: Andreios Belaza |
Vi var så heldige å bli spurt om å holde en pop-up hos kafeen Igjen. For en av de største utfordringene ved netthandel for kunden er å ikke kunne kjenne og ta på et produkt - før et kjøp. En del nettbutikker løser dette ved å ha en pop-up.
En pop-up shop er rett og slett en midlertidig salgsplass som leies ut til en online aktør, om det er i en kafé, fysisk butikk eller på et senter.
En del praktiske ting måtte være på plass: hva skulle vi ha med oss av varer (vi kunne ikke ta med hele netthandleriet!), hvor mye skulle vi ta med av hvert produkt og betalingsløsning (iZettle gikk knirkefritt). Vi bestilte bannere mange uker i forveien og gjorde alle nødvendige forberedelser i varelageret og i iZettle.
Vi stilte opp skjerpede med litt nervøsitet i bagasjen. Som online gründere er vi ikke vant til den daglige kundekontakten som fysiske butikkeiere har. Dette var helt nytt for oss, og selv om alle tre har butikkerfaring fra før av, kan det ikke sammenlignes med det å være en selger i en bedrift man har bygget opp fra scratch.
Forberedelser i gjenbrukskafeen Igjen ved Solli plass. Foto: Andreios Belaza. |
Pop-up konseptet vårt var enkelt. Vi tok med et lite utvalg varer, satte det frem og handlet du for over 500 kroner, fikk du med deg et gratis handlenett laget av økologisk og fair trade bomull.
Du kunne kjenne på teksturen til et bivokspapir, et vaskbart dagbind, menskopp eller kjenne vekten av en Klean Kanteen flaske i hånden. Mange gode spørsmål ble stilt, og det var gøy å kunne hjelpe til i jungelen av informasjon.
Maria viser frem hvordan et bivokspapir funker. Foto: Andreios Belaza |
For oss var det ekstra stas med mange nye ansikter, i tillegg til at noen av stamkundene våre i Oslo tok turen til Solli :-)
Å vite hvem som handler hos oss er en del av gleden av det å drive Be:Eco. På lik linje som kunden vil vite hvem som driver et netthandleri som Be:Eco, er det viktig for oss å kunne sette et ansikt til hvert kjøp.
Hvem er kundene våre? Hva er de interesserte i? Hva bekymrer dem? Hva er deres daglige utfordringer når det kommer til plastreduksjon?
Vi er alle i samme båt og ønsker en verden med mindre unødvendig søppel og plastavfall. En verden som er bedre for mennesker, dyr og havmiljøet.
Oppmøtet var et tydelig tegn på at forbrukere vil gjøre en endring, og Be:Eco er her for dem.
Amanda og Maria svarer på spørsmål om produktene til Be:Eco. Foto: Andreios Belaza |
På Be:Eco's pop-up shop var det også mulighet for å legge igjen emballasje til produkter man hadde kjøpt. Som en bedrift tar vi ansvar for søpla som genereres av virksomheten vår. Det skulle bare mangle lissom ;-)
Her er bilder av noen av kundene som handlet hos oss :-)
Hyggelig med fornøyde kunder :-) Foto: Andreios Belaza |
Takk til alle som kom innom Be:Eco's første pop-up shop i Oslo <3 Foto: Andreios Belaza |
Kundeinspirasjon - Hanne Østbø Foto: Andreios Belaza |
Mange har spurt oss om når vi kommer til å holde neste pop-up shop. Vi har ingenting i boks enda, men det blir flere lignende eventer i år ;-) Stay tuned!
Daglig leder Severin in action på Be:Eco's pop-up shop i Oslo. Foto: Andreios Belaza |
TUSEN TAKK TIL ALLE SOM KOM! NYE SJANSER KOMMER :-)
POP-UP SHOP i OSLO, i kafeen Igjen |
Kommentarer
Legg inn en kommentar