Hvordan kan en nettbutikk redusere karbonavtrykket sitt?

En nettbutikk har etter vårt syn et viktig samfunnsansvar, nettopp fordi en nettbutikk kommer til å belaste miljøet med nye produkter og oppfordre til økt konsumerisme.

Nå skiller Be:Eco seg fra den vanlige nettbutikk ved at vi tilbyr produkter som er holdbare og skal erstatte vanlige kastevarer i det norske samfunn. Dette er jo ironisk med tanke på hva en nettbutikk burde ha som mål, men det er sånn vi har valgt det.

Vi oppfordrer til bevisst konsumerisme og ønsker ikke å selge for å selge. Produktene våre vil i utgangspunktet ha lavere karbonavtrykk, men som en nettbutikk vil vi likevel generere avfall og bidra til økt CO2 med tanke på emballasje, fyll og transport.

Her har Be:Eco gjort en innsats og ikke bare fokusert på å minimere avfallet opp mot kunden, men sett på hele prosessen - fra A til Å.

Hvordan kan en nettbutikk redusere sitt karbonavtrykk og ta større ansvar for etikk og miljø?


1. Varesortiment

Varesortimentet er kjernen i enhver nettbutikk.

Be:Eco har brukt mange måneder på research og basert seg på faglig dokumentasjon og lister hos Miljødirektoratet og Mattilsynet (kosmetikk).

Som følge av denne prosessen, har vi silt ut mange produkter fordi de enten inneholdt palmeolje, petrokjemikalier eller andre omstridte stoffer som ikke er gunstige for verken mennesker, lokalmiljøet eller klimaet.
Gjenbrukbart bivokspapir fra Bee Green Wraps som matemballasje.
Gjenbrukbart bivokspapir fra Bee Green Wraps som matemballasje.

Å velge varer som ikke har plastemballasje har også vært viktig for oss. Det har ikke vært praktisk mulig for alle varer, men vi kan trygt si at de fleste produktene våre ikke er emballerte i plast, men har et papiromslag eller er pakket i en tynn pappeske.

Rengjøringsmidler som et eksempel, vil som regel være pakket i ny eller resirkulert plast. Her gleder vi oss til å se hvor teknologien kan føre oss frem! :-)

Vi har i stor grad fokusert på mest mulig "kortreiste" varer. I geografisk sammenheng innebærer dette at ca. 90% av varene våre er bestilt fra Europa (Danmark, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Finland). Be:Eco har tatt inn et amerikansk varemerke (If You Care), men heldigvis har vi en norsk leverandør å forholde oss til.

Et annet varemerke vi har kjøpt varer fra som ikke er europeisk, er australske Bee Green Wraps, og grunnen til dette er at den eneste europeiske leverandøren av bivoks emballasje ikke var klar for "wholesale" før vi lanserte.

Nå skal vi ikke glorifisere valget av europeiske varemerker, fordi ordet "kortreist" mister fort betydning for alt - bortsett fra mat. Selv en norskprodusert såpe fra Oppland må bestille råvarer fra utlandet for å lage såper. En bomullspose kan være sydd sammen i Storbritannia, men den økologiske bomullen vil komme helt fra India.

Som en nettbutikk bør man likevel søke å finne produkter som ikke må reise halve jorden rundt, for råvarene har som regel allerede tatt denne veien.

2. Bankforbindelse

Cultura Bank scoret høyest på "samfunnsansvar, etikk og miljø" i undersøkelsen til Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet, og vi hadde ingen "second thoughts" om hvilken bank vi ville velge da vi skulle starte netthandleriet.

Hvem som forvalter pengene våre, er like viktig som hvilke produkter vi selger.
Be:Eco er bedriftskunde hos Cultura Bank
Be:Eco er bedriftskunde hos Cultura Bank


3. Hyller/skap

Bruk finn.no aktivt! I flere uker lette vi etter skap som kunne brukes til netthandleriet. Vi satte opp varsler, og etter en del forsøk klarte vi å koordinere kjøpene slik at vi kunne leie en varebil og hente varene samtidig.
Bruktskap til Be:Eco
Bruktskap til Be:Eco

4. Rekvisita


Start jakten etter rekvisita på loppemarkeder tidlig. Allerede høsten 2016 var vi på loppemarkeder og lette etter enkle ting til netthandleriet, f.eks permer og bøker om regnskap og E-commerce.


5. Fotografi

Bruk det du har! Trenger du virkelig et nytt speilreflekskamera og utstyr til å fotografere produkter?

Let etter brukt fotoutstyr på leieting.no, finn.no eller utnytt nettverket ditt. Det må da være noen du kjenner som har tingene du er ute etter :)

Et par måneder før lansering ringte vi de vi kjente som hadde både fotokunnskap og fotoutstyr. Vi lånte nesten alt utstyr, bortsett fra en hvit photodrop.

Istedet for å kjøpe en fotoboks, lagde vi vår egen med en stor pappeske, hvitt papir og hvit fiberduk.
DIY fotoboks til netthandleri Be:Eco
DIY fotoboks til netthandleri Be:Eco

Dersom du må kjøpe noe nytt, kan du kjøpe dette fra en nisjebutikk?

Å lete etter nytt utstyr i vanlige butikker var plan B for oss, ettersom vi ønsker å støtte små aktører enn store kjeder. Vi endte opp med å kjøpe en hvit photodrop på etsy.com (sendt fra Danmark). Etsy er en utmerket markedsplass for uavhengige, små aktører.


6. Mest mulig elektronisk

Heldigvis blir kvitteringer til kunden sendt elektronisk, i hvert fall med den plattformen vi bruker (24nettbutikk). Hvis du må skrive ut, kan det være greit å velge FSC-sertifisert papir. Dette papiret er normalt dyrere, men samtidig får du en forsikring om at papiret kommer fra godt forvaltede skoger.

I starten har vi valgt å skrive ut plukksedler for å få kontroll på at riktige varer blir plukket ut. Etterhvert som vi blir mer drevne, kan vi gå bort ifra dette og velge en papirfri løsning. 


7. Pakking av varer

Til pakking av varer unngår vi plast. Ingen unntak.

Vi bruker ubleket silkepapir, pappesker, polstrede papirkonvolutter istedet for vanlige boblekonvolutter, minst mulig fyllmateriale og kun pakketeip av papir. I stedet for klistremerker med vår logo på, bruker vi stempel med vannbasert blekk kjøpt fra Møre og Romsdal.
Leveringsklare pakker hos Be:Eco
Leveringsklare pakker hos Be:Eco

I et halvt år har Be:Eco samlet fyll som skal brukes til å pakke varer, alt fra silkepapir til kraft papir. Vi må nok kjøpe fyll etter hvert som vi går tomme, men vi skal unngå plast. Det er dyrere å ikke bruke plastfyll, men for oss er det viktigere at kundene våre er fornøyde og at vi ikke belaster miljøet mer enn nødvendig. 


8. Transport av pakker

Nå er vi heldige som bor 5 minutter unna postkontoret med bil, og det har derfor ikke vært lange kjøreturer når vi har sendt pakker til kunder. Vår praksis er å fylle opp bilen før vi kjører avgårde, og unngå flere runder med en liten last.

Vi samler opp bestillingene og kjører til postkontoret én gang om dagen før kl. 16.00. 


9. Resirkulering

Alt som ikke kan gjenbrukes resirkuleres hos Be:Eco. Hittil har vi resirkulert veldig lite, da vi har gjenbrukt pappesker og kraft papir.

Har du noen andre ideer til hvordan en nettbutikk kan redusere avfallet ditt? Del det gjerne i kommentarfeltet nedenfor :-)


Kommentarer