Be:Eco - Behind the scenes, del 1/3
Hvordan får vi Be:Eco til å gå rundt? :)
Å drive Be:Eco er ubeskrivelig givende og alle tre som driver netthandleriet, elsker det vi driver med.
Det kreves kontinuerlig planlegging, strategi, hardt arbeid (man må tåle å jobbe utenfor ordinær arbeidstid) og en solid fagkunnskap i bunn. Og ikke minst en god magefølelse, spesielt når vi skal ta inn nye varer eller prøve nye ting 😀
Det som driver oss fremover er rett og slett en sterk visjon om en bærekraftig fremtid og engasjementet og støtten fra våre kunder. Vi er en gjeng med visjonærer, men vi er også et aksjeselskap. Pengene må rulle inn, men ikke for enhver pris. Smart forbruk er vårt mantra og det vil det alltid være :)
I Be:Eco har vi tre kjerneverdier: Transparens, Ydmykhet og Integritet.
I dette blogginnlegget ønsker vi å dele med dere om hvordan vi jobber. Vi starter med Amanda, som er styreleder, PR- og presseansvarlig og initiativtaker til Be:Eco <3
Amanda er den som kjenner bransjen best og vet hvilke aktører og produkter som er der ute.
Som dreven blogger og "inkvisitør" er hennes leke-arena først og fremst online.
Er det behov for det, stiller hun oppfølgningsspørsmål til produsenten/leverandøren. Det er f.eks viktig å stille spørsmål om selve materialet i produktet er testet på dyr, og ikke bare ha fokus på ferdigproduktet.
Det er rett og slett Amandas oppgave å foreta silingen. Kvalitetssikring av silingen og hvilke produkter som skal prioriteres er alltid et kollektivt gjøremål i Be:Eco styret.
Styret i Be:Eco skal alltid gå gjennom nye varer sammen, og det må også være enighet om hva som er lønnsomt å fylle på. Når det er på tide å fylle på med varer eller å introdusere nye varer i sortimentet, er det som regel Amanda som står for oversendelsen av bestillingene.
"Å slå an med nye produkter krever mer enn bruk av markedsundersøkelser. Man må lytte til kunder/følgere, være inn og ut av forumer og orientere seg. Man må ha et åpent sinn og kjenne sin nisje og målgruppe veldig godt.
Har man en god magefølelse, så kjører man på! Vi har tatt mange sjanser og vi er overlykkelige for at det har gått bra i 99,9% av tilfellene"
Å ha ansvaret for produktsider innebærer også at det SEO-tekniske må være på plass. Det er en fordel at Amanda har 10-års erfaring med søkemotoroptimalisering - hun vet f.eks hvilke og hvordan søkeord skal brukes i nettbutikken for å bli fanget opp av søkemotorene. Innimellom kan du høre henne banne for seg selv i sofakroken, og det er da du vet at hun er gira og er "in the zone".
"Å skrive produktsider er gøy fordi da vet jeg at det kommer inn nye produkter som vi gleder oss til å introdusere til det norske markedet.
Det er selvfølgelig ikke bare glade dager foran skjermen. Med to fulltidsjobber, kan det fort oppstå skrivesperre. Et glass rødvin løser dog det meste. Får man inn mange nye varer, blir man sittende der og skrive produktsider dag/kveld i en hel uke. Da er det viktig å strukturere tiden sin"
Hver eneste dag er Amanda:
Ettersom hun har god oversikt over hvilke aktører som finnes i nisjen vår, kommer Amanda med forslag til hvem vi kan inngå samarbeid med. Hun har derfor også primærkontakten med våre ambassadører.
"Be:Eco er opptatt av å ikke pepre kunder og følgere med meningsløst skvip på sosiale medier og i nyhetsbrev. Vi er i en tid der mange har gått lei av slikt. Det Be:Eco publiserer må ha en mening (vi har selvfølgelig hatt noen få svake øyeblikk). Men hovedregelen er at dersom vi ikke har et konkret budskap, så lar vi være. Cut the crap og kom til poenget"
"Å tenke strategi og bli utfordret på hvordan vi kan bli bedre og føre Be:Eco forover, er mine styrker som har gagnet oss som firma. Vi har en del konkurrenter og selv om vi alle er i samme bransje med et felles mål og visjon, er det fortsatt konkurranseprinsipper som gjelder. Vi fokuserer på vårt, men er det noen konkurrenter som ypper litt, er det viktig å ha is i magen, ligge mange hakk foran og rett og slett være bedre på alt.
I en konkurransesituasjon er det fristende å gjøre som konkurrenten gjør, hvis man ser at det de gjør er bra. Det er da det er ekstra viktig å minne seg selv på hva Be:Eco egentlig driver med og ha en clean branding.
Når du først har oppretta en viss branding for bedriften, er det faktisk viktig å holde seg til den og ikke skli ut av konseptet sitt. Å være tro mot sin egen branding, visjon og verdier er en av hovedgrunnene til at Be:Eco har gjort det så bra hittil"
Juridiske formaliteter rundt det å drive en nettbutikk og som gjelder sortimentet, har hun ansvaret for. F.eks å registrere Be:Eco som importør hos Mattilsynet, ha oversikt over lister med verstingstoffer hos Mattilsynet og Miljødirektoratet. Å gi de andre et kræsj kurs i angrerettsloven og forbrukerkjøpsloven er også en del av forefallende arbeid i Be:Eco.
Les neste Behind-the-scenes innlegg:
Intervju med daglig leder, Severin Peter Dyb Wedeld.
Intervju med salgs- og produktansvarlig, Maria Zavodny.
Å drive Be:Eco er ubeskrivelig givende og alle tre som driver netthandleriet, elsker det vi driver med.
Det kreves kontinuerlig planlegging, strategi, hardt arbeid (man må tåle å jobbe utenfor ordinær arbeidstid) og en solid fagkunnskap i bunn. Og ikke minst en god magefølelse, spesielt når vi skal ta inn nye varer eller prøve nye ting 😀
Det som driver oss fremover er rett og slett en sterk visjon om en bærekraftig fremtid og engasjementet og støtten fra våre kunder. Vi er en gjeng med visjonærer, men vi er også et aksjeselskap. Pengene må rulle inn, men ikke for enhver pris. Smart forbruk er vårt mantra og det vil det alltid være :)
I Be:Eco har vi tre kjerneverdier: Transparens, Ydmykhet og Integritet.
I dette blogginnlegget ønsker vi å dele med dere om hvordan vi jobber. Vi starter med Amanda, som er styreleder, PR- og presseansvarlig og initiativtaker til Be:Eco <3
![]() |
Styreleder og PR- og presseansvarlig Amanda Villaruel |
Alle i Be:Eco sitter med god kunnskap om økologi, fair trade og miljø- og klimautfordringer ved overforbruk. Amanda skiller seg likevel ut. Med utdannelse og arbeidserfaring innenfor miljø- og klimarett og utviklingsstudier, strekker hennes kunnskap lenger.
Amanda er den som kjenner bransjen best og vet hvilke aktører og produkter som er der ute.
Som dreven blogger og "inkvisitør" er hennes leke-arena først og fremst online.
Amanda:
"Hvert eneste produkt i Be:Eco blir håndplukket og ingenting blir overlatt til tilfeldighetene"
1) Nye produkter og bestillinger
En av Amandas viktigste oppgaver er å finne nye produkter, researche produktet ved å sjekke sertifiseringer og ingredienser/materiale og å lese nøye om hvordan produsenten jobber. Hun har blitt dreven på kjemikaliesøk i EUs databaser.Er det behov for det, stiller hun oppfølgningsspørsmål til produsenten/leverandøren. Det er f.eks viktig å stille spørsmål om selve materialet i produktet er testet på dyr, og ikke bare ha fokus på ferdigproduktet.
Det er rett og slett Amandas oppgave å foreta silingen. Kvalitetssikring av silingen og hvilke produkter som skal prioriteres er alltid et kollektivt gjøremål i Be:Eco styret.
Amanda:
"Dersom produktet ikke tilfredstiller våre kriterier, går vi videre. Vi må være litt kyniske ettersom vi ikke tar inn hva som helst. For oss holder det ikke at et produkt har blitt brandet som miljøvennlig. Produktet må faktisk være miljøvennlig. Greenwashing tar vi avstand fra"
Livet som styreleder i Be:Eco - det blir mye skjermtid :-) #gründerlivet |
Styret i Be:Eco skal alltid gå gjennom nye varer sammen, og det må også være enighet om hva som er lønnsomt å fylle på. Når det er på tide å fylle på med varer eller å introdusere nye varer i sortimentet, er det som regel Amanda som står for oversendelsen av bestillingene.
Amanda:
"Å slå an med nye produkter krever mer enn bruk av markedsundersøkelser. Man må lytte til kunder/følgere, være inn og ut av forumer og orientere seg. Man må ha et åpent sinn og kjenne sin nisje og målgruppe veldig godt.
Har man en god magefølelse, så kjører man på! Vi har tatt mange sjanser og vi er overlykkelige for at det har gått bra i 99,9% av tilfellene"
2) Produktsider og SEO
Styret har sammen utarbeidet en mal for hvordan produktsidene skal se ut. Dette implementerer Amanda i praksis og har ansvaret for å innhente relevant info og få det ned på papiret.Å ha ansvaret for produktsider innebærer også at det SEO-tekniske må være på plass. Det er en fordel at Amanda har 10-års erfaring med søkemotoroptimalisering - hun vet f.eks hvilke og hvordan søkeord skal brukes i nettbutikken for å bli fanget opp av søkemotorene. Innimellom kan du høre henne banne for seg selv i sofakroken, og det er da du vet at hun er gira og er "in the zone".
Amanda:
"Å skrive produktsider er gøy fordi da vet jeg at det kommer inn nye produkter som vi gleder oss til å introdusere til det norske markedet.
Det er selvfølgelig ikke bare glade dager foran skjermen. Med to fulltidsjobber, kan det fort oppstå skrivesperre. Et glass rødvin løser dog det meste. Får man inn mange nye varer, blir man sittende der og skrive produktsider dag/kveld i en hel uke. Da er det viktig å strukturere tiden sin"
3) Strategi, branding, PR, content marketing og digital markedsføring
Alt fra kundeundersøkelser til blogging og sosiale medier håndteres av Amanda. Etter mange års erfaring innen content marketing og som hobby-skribent har hun videreført prinsippene fra denne verdenen til Be:Eco. Resultatet av dette, i tillegg til veldig god kundeservice, er at Be:Eco har blitt til et netthandleri med sjel og prinsipper.Hver eneste dag er Amanda:
- På sosiale medier og publiserer nytt innhold
- Brainstormer temaer til nye blogginnlegg
- Følger med på nyhetsfronten og inspirasjon fra zero-waste bloggere
- Hun besvarer de fleste forespørsler om sponsing, event og annet samarbeid med Be:Eco
- Og ikke minst, hun følger med på hva konkurrentene driver med.
Ettersom hun har god oversikt over hvilke aktører som finnes i nisjen vår, kommer Amanda med forslag til hvem vi kan inngå samarbeid med. Hun har derfor også primærkontakten med våre ambassadører.
Amanda:
"Be:Eco er opptatt av å ikke pepre kunder og følgere med meningsløst skvip på sosiale medier og i nyhetsbrev. Vi er i en tid der mange har gått lei av slikt. Det Be:Eco publiserer må ha en mening (vi har selvfølgelig hatt noen få svake øyeblikk). Men hovedregelen er at dersom vi ikke har et konkret budskap, så lar vi være. Cut the crap og kom til poenget"
"Å tenke strategi og bli utfordret på hvordan vi kan bli bedre og føre Be:Eco forover, er mine styrker som har gagnet oss som firma. Vi har en del konkurrenter og selv om vi alle er i samme bransje med et felles mål og visjon, er det fortsatt konkurranseprinsipper som gjelder. Vi fokuserer på vårt, men er det noen konkurrenter som ypper litt, er det viktig å ha is i magen, ligge mange hakk foran og rett og slett være bedre på alt.
I en konkurransesituasjon er det fristende å gjøre som konkurrenten gjør, hvis man ser at det de gjør er bra. Det er da det er ekstra viktig å minne seg selv på hva Be:Eco egentlig driver med og ha en clean branding.
Når du først har oppretta en viss branding for bedriften, er det faktisk viktig å holde seg til den og ikke skli ut av konseptet sitt. Å være tro mot sin egen branding, visjon og verdier er en av hovedgrunnene til at Be:Eco har gjort det så bra hittil"
![]() |
Amanda pakker en gave i forbindelse med julekalenderen |
4) Styrearbeid og juridisk ansvar
Som styreleder har Amanda ansvaret for å innkalle til styremøter, lage møteagendaer og skrive referater.Juridiske formaliteter rundt det å drive en nettbutikk og som gjelder sortimentet, har hun ansvaret for. F.eks å registrere Be:Eco som importør hos Mattilsynet, ha oversikt over lister med verstingstoffer hos Mattilsynet og Miljødirektoratet. Å gi de andre et kræsj kurs i angrerettsloven og forbrukerkjøpsloven er også en del av forefallende arbeid i Be:Eco.
Amanda:
"En god omsetning er resultatet av alt vi har gjort i forkant. Vi gjør alt i Be:Eco: regnskap, produktutvalg, avklarer juridiske forhold, pakker ut varer, vareopptelling, pakking av bestillinger, markedsføring, kundehenvendelser, blogging etc
Å drive en nettbutikk er et ubeskrivelig stort ansvar og handler om så mye mer enn å få penger inn. For oss gjelder det å spre visjonen vår til Norge og til verden. Resten kommer av seg selv"
"En god omsetning er resultatet av alt vi har gjort i forkant. Vi gjør alt i Be:Eco: regnskap, produktutvalg, avklarer juridiske forhold, pakker ut varer, vareopptelling, pakking av bestillinger, markedsføring, kundehenvendelser, blogging etc
Å drive en nettbutikk er et ubeskrivelig stort ansvar og handler om så mye mer enn å få penger inn. For oss gjelder det å spre visjonen vår til Norge og til verden. Resten kommer av seg selv"
Les neste Behind-the-scenes innlegg:
Intervju med daglig leder, Severin Peter Dyb Wedeld.
Intervju med salgs- og produktansvarlig, Maria Zavodny.
Kommentarer
Legg inn en kommentar